Det pågår en stille revolusjon i barnehager, skoler og høyere utdanning i hele den vestlige verden. Lærere og elever øver oppmerksomt nærvær (mindfulness) - som oftest med fokus på empati og medfølelse - i klasserommet. Stillhet er et sentralt element. Treningen bygger blant annet på det som i USA har blitt kalt Social Emotional Learning. Den kontemplative pausen gir en bred dokumentasjon av ulike initiativer, spesielt i de fem nordiske land, gjennom intervjuer med sentrale aktører i feltet. Hva blir gjort, hvorfor og hvordan? Forfatteren gir en historisk bakgrunn for fenomenet samt noen kulturfilosofiske perspektiver på hvordan stillhet og et kontemplativt element har vært sentralt i dannelsesprosesser i Øst og Vest gjennom 2000 år. Sett i dette perspektivet handler fenomenet ikke om noe nytt. Det er snarere snakk om en renessanse - i sekularisert form. Boken vender seg til lærere, skoleledere, lærerskolestudenter, skoleforskere/-.politikere og foreldre med barn i skole og barnehage som blir tilbudt mindfulness-.baserte programmer i den pedagogiske hverdagen. Den kan også være opplysende for alle som er nysgjerrig på hva denne impulsen er for noe - og hva den ikke er.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788256027774
Publisert
2022-12-05
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Vidarforlaget
Vekt
606 gr
Høyde
235 mm
Bredde
165 mm
Dybde
25 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
331

Forfatter