Antikken har en særegen status. Det er derfor keisere har fått slept hjem tonnevis av stein og omhyggelig rekonstruert antikke bygninger i hagene sine. Og når Ajax i dag er mer kjent som skuremiddel enn som trojansk helt, og gudene Hermes og Nike som dyre vesker og raske sko, har merkevarebyggerne gjort det samme som vi har holdt på med i over 2000 år: Brukt antikken til å gjøre inntrykk på folk.
Hvorfor er antikken så attraktiv og anvendelig? Denne boken viser både hva antikken var og hvordan den er blitt det den er for oss i dag. Forfatteren forteller den fascinerende historien om hvordan ulike deler av antikken har blitt formidlet, oversatt, rekonstruert og anvendt i ulike sammenhenger opp gjennom historien.

Christine Amadou er oversetter og førsteamanuensis i idéhistorie ved Universitetet i Oslo.


«Interessant og engasjerende om antikkens skiftende betydning gjennom århundrene»
Lars Holm-Hansen, PROSA

«en mycket välskriven bok som jag rekommenderar varmt til alla»
Johannes Siapkas, Klassisk forum

«Et glimrende eksempel på hvordan antikkforskning og resepsjonshistorie er uløselig knyttet sammen» Halfdan Baadsvik, ARR Idéhistorisk tidsskrift
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2017

Produktdetaljer

Publisert
2017-08-31
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
160
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter