Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på cdforskning.no. Den vitenskapelige antologien Profesjonsfaglig veiledning for individuell og kollektiv utvikling markerer over 20 års arbeid i Nettverket for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Siden 2003 har nettverkets deltakere publisert en rekke vitenskapelige bidrag som har hatt stor betydning for utviklingen av veiledningsfeltet for lærerprofesjonene i hele utdanningssektoren.

Antologien presenterer sentrale begreper knyttet til veiledning og overgangen fra lærerutdanning til å bli en profesjonell lærer, og gir et historisk innblikk i profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i Norge fra 1990-tallet og fram til i dag. Empirisk forskning belyser utviklingen av profesjonsfaglig veiledning og veilederutdanninger og utfordrer kunnskapsgrunnlaget for feltet, med mål om å stimulere til diskusjon og videre forskning. Antologien framhever mangfoldet av perspektiver og teoretiske innganger knyttet til profesjonsfaglig veiledning, profesjonsutvikling og etablering av lærende fellesskap.

Boken henvender seg primært til lærere, veiledere og veilederutdannere, men er også relevant for andre med interesse for læring og utvikling av faglige fellesskap.

Les mer
Utgivelsesår ikke oppgitt i publikasjonen

Produktdetaljer

ISBN
9788202875145
Publisert
2025-09-26
Utgiver
Cappelen Damm AS
Vekt
720 gr
Høyde
240 mm
Bredde
169 mm
Dybde
24 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
372
Sjanger
Faglitteratur