Forskning viser at et godt læringsmiljø for lærere og elever, samt gode skoleresultater, henger tett sammen med god skoleledelse. Men hva innebærer dette, og hvordan kan man oppnå det? Effektiv ledelse avhenger av både mennesker, oppgaver, situasjon og omgivelser, som i skolen kan variere fra kommune til kommune og endre seg over tid. Derfor finnes det ingen universell «nøkkel» til suksess – snarere et repertoar av lederroller og strategier som kan brukes i ulike sammenhenger. Mange skoleledere opplever tidspress og utfordringer med å motivere medarbeidere til utviklingsarbeid. I bokens kapitler undersøkes tiltak som kan styrke dette arbeidet, som samarbeid mellom skoler, ledergrupper internt og tydeliggjøring av ansvar og handlingsrom. Gjennom skolelederes egne erfaringer belyses hvilke strategier og rammevilkår som best har fremmet utvikling i møte med ulike oppgaver, situasjoner og lokale forhold. Bokas redaktører har vært Linda Hye, Morten Øgård og Harald Baldersheim. Sammen med Rudi Kirkhaug, Kjell B. Hjertø og Jan Merok Paulsen har de skrevet bokas kapitler.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245060430
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Fagbokforlaget Akademisk
Vekt
305 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur