Hva er god veiledning? Veiledning er avgjørende for at nye lærere
skal lykkes i arbeidet sitt som lærere. Begrepet evidensbasert brukes
om praksis der utøvelsen er basert på den beste tilgjengelige
forskningen. Forskningsbasert kunnskap om veiledning er viktig for å
kunne se kritisk på egen veiledning og på andres meninger om hvordan
veiledning bør utføres. Forskning på veiledning kan bidra til
forståelse, utvikling og utfordring av veiledningspraksiser. Dette er
en bok om veiledning av nye lærere og som basert på nasjonal og
internasjonal forskning presenterer kunnskap veiledere trenger. I boka
har forfatterne samlet oppdatert kunnskap som kan være relevant for
praksis og ikke minst for diskusjoner om hva som er god praksis. Når
denne boka presenterer konkrete forslag til hvordan en kan veilede, er
det ment som forslag basert på forskning og som innspill til
diskusjon, analyse og vurdering av hva god veiledning er. Boka er
skrevet for studenter i veiledningsfeltet og alle som jobber med
veiledning av lærere. Eli Lejonberg er førsteamanuensis ved
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i
Oslo. Merete Føinum er lærer og tidligere stipendiat ved Institutt
for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Veiledning er avgjørende for at nye lærere skal lykkes i arbeidet
sitt som lærere. Begrepet evidensbasert brukes om praksis der
utøvelsen er basert på den beste tilgjengelige forskningen.
Forskningsbasert kunnskap om veiledning er viktig for å kunne se
kritisk på egen veiledning og på andres meninger om hvordan
veiledning bør utføres. Forskning på veiledning kan bidra til
forståelse, utvikling og utfordring av veiledningspraksiser. Dette er
en bok om veiledning av nye lærere og som basert på nasjonal og
internasjonal forskning presenterer kunnskap veiledere trenger. I boka
har forfatterne samlet oppdatert kunnskap som kan være relevant for
praksis og ikke minst for diskusjoner om hva som er god praksis. Når
denne boka presenterer konkrete forslag til hvordan en kan veilede, er
det ment som forslag basert på forskning og som innspill til
diskusjon, analyse og vurdering av hva god veiledning er. Boka er
skrevet for studenter i veiledningsfeltet og alle som jobber med
veiledning av lærere. Eli Lejonberg er førsteamanuensis ved
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i
Oslo. Merete Føinum er lærer og tidligere stipendiat ved Institutt
for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027846
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter