Skolen er en av samfunnets viktigste institusjoner. Den skal bidra til
positiv utvikling både for individ og samfunn. Dette stiller store
krav til den nasjonale utdanningspolitikken, som i de siste tiårene
er blitt gradvis mer internasjonalisert. I denne boken viser
forfatterne hvordan globale perspektiver og økonomiske verdier og
interesser har fått en sterkere posisjon, og at samfunnsnivået på
den måten har fått prioritet over individnivået. De diskuterer
hvordan humankapitalismens tankegods har medført at
kompetansebegrepet er blitt løftet frem på bekostning av mer
differensierte teorier om kunnskap. Et kjernespørsmål i boken er om
skolens pedagogiske prosjekt er blitt innsnevret ved at rollen som
identitetsdanner, kunnskapsprodusent og kunnskapsformidler får mindre
oppmerksomhet. Denne andreutgaven tar for seg norsk utdanningspolitikk
fra 1990-årene og frem til innføringen av fagfornyelsen og stiller
spørsmål ved hvilke implikasjoner utviklingen har for forståelsen
av prinsipper og verdier i de ulike læreplanene, for
lærerprofesjonen og for utdanning av fremtidens lærere.
Forfatterfoto: I:\H\Hva skjer med skolen 2. utgave
(9788245041149)\Originalfiler\Illustrasjoner\Forfatterfoto Sylvi
Stenersen Hovdenak (t.v.) er professor emerita ved Institutt for
lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Janicke
Heldal (t.h.) er professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245054118
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok