Lærerstudenter skal i løpet av studiet lære hvordan de kan utvikle
både egen praksis og skolens felles praksis. I boken argumenterer
forfatteren for at FoU- og masteroppgaven er sentrale oppgaver som kan
bidra til at studentene lærer å innta en kontinuerlig forskende
holdning både til egen undervisning og til utviklingsarbeid på egen
skole. FoU- og masteroppgaven har derfor fått stor plass, og i boken
kan vi også følge lærerstudenter som jobber med disse oppgavene. I
de første kapitlene får vi lese om skoleutvikling; hvorfor
skoleutvikling er viktig, og hvordan en slik utvikling kan fremmes. De
neste kapitlene beskriver hvordan forskningen både på bachelor- og
masternivå kan gjennomføres. De siste kapitlene viser hvordan
skoleforskning og skoleutvikling går hånd i hånd og er to sider av
samme sak. Boken henvender seg spesielt til lærerstudenter som skal
gjennomføre arbeid knyttet til FoU- og masteroppgaven i utdanningen,
men også til lærere som ønsker å ta en mastergrad, og lærere og
forskere som er opptatt av skoleutvikling. May Britt Postholm er
professor i pedagogikk og i kvalitativ forskningsmetode ved NTNU.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245055238
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok
Forfatter