Det spesialpedagogiske praksisfeltet har endret seg i de seinere årene. I dag kjennetegnes det av mangfold og fleksibilitet. Det betyr at det må være mange valgmuligheter når en skal utforme tilbud til elever med særlige behov. Denne boka er en oppdatert versjon av standardverket som gjennom to ti-år har vært flittig brukt for å introdusere det spesialpedagogiske fagfeltet for studenter og lærere. Mens spesialundervisningens organisering, omfang og resultater stadig debatteres, har behovet for spesialpedagogisk erfarings- og forskningskunnskap bare økt. Det er glidende overganger mellom spesialundervisning, tilpasset opplæring og ordinær undervisning og i dagens skole trengs kunnskap og kompetanse på alle de tre fagområdene. Boka gi en innføring i fagområdets utvikling og status, men også en oppdatert innføring i de vanligste former for lærevansker og funksjonshemninger. Spesialpedagogikk har fremdeles en foregangsfunksjon i skolen gjennom å ta inkludering, differensiering og individualisering på alvor. Samtidig trenger elever med spesialpedagogiske behov det samme som alle andre elever; et trygt læringsmiljø og god undervisning.
Les mer
1. utg. Oslo : Universitetsforl., 1991

Produktdetaljer

ISBN
9788205500648
Publisert
2017-08-07
Utgave
5. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
574 gr
Høyde
241 mm
Bredde
167 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
303