Hvordan står det til med likestillingen mellom kjønnene i skolen ved inngangen til et nytt tusenår? Har vi fått full likestilling, etter et kvart århundre med læreplaner som pålegger å arbeide for dette? Eller er gutter og jenter fortsatt forskjellige, og i så fall på hvilke måter? Er det fortsatt berettiget å arbeide for likestilling i skolen? Denne boka belyser disse spørsmålene gjennom 15 artikler som formidler nyere forskningsresultater om kjønnsrelasjoner i skolen og erfaringer med likestillingsarbeid på 1990-tallet. I lys av perspektiver på kjønnstenkningen de siste tre tiårene og hva som kjennetegner klasseromsforskningen på området, presenteres forskning knyttet til flere av skolens områder: norsk, matematikk, naturfag, IT, historie, idrett og spesialundervisning. Målet er å avlive myter, skape ny debatt og stimulere til økt bevissthet om kjønn og likestillingsarbeid i skolen. Boka henvender seg til alle som er interessert i kjønn og likestilling i samfunnet. Den er særlig egnet for studenter i samfunnsvitenskapelige fag og lærerutdanning og for de tusen lærere, skoleadministratorer og politikere som skal bringe likestillingsprosjektet videre i praksis.
Les mer
Boken belyser spørsmålene om hvordan det står til med likestillingen i skolen og om det fortsatt er berettiget å arbeide for likestilling i skolen. Målet er å skape ny debatt og stimulere til økt bevissthet omkring disse spørsmålene. Den henvender seg til alle som er interessert i kjønn og likestilling.
Les mer
Tittelen hentet fra omslaget.

Produktdetaljer

ISBN
9788241710209
Publisert
2000
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
480 gr
Høyde
170 mm
Bredde
241 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
270

Redaktør