Barnehagen er svært viktig for barns utvikling av språklige ferdigheter, enten de har norsk eller et annet språk som morsmål. Men hvordan skaper man et godt språkmiljø i barnehagen - for alle barna? Denne boka er skrevet for studenter i førskolelærerutdanningen og for ansatte i barnehager. Forfatterne presenterer en metode for språkstimulering og et kartleggingsverktøy til bruk i barnehagen. Gjennom tilrettelagte, språkstimulerende bokstunder får alle barna mulighet til å delta i samtalen, og de får et felles grunnlag for utforsking og lek. Ved å bruke kartleggingsverktøyet «Språkpermen» kan personalet få bedre innsikt i barnas språkutvikling og barnehagens språkmiljø. Verktøyet inkluderer barnas morsmål i tillegg til ferdigheter på norsk. Metode og verktøy er et resultat av prosjektet «Lær meg norsk før skolestart!» i Bydel Bjerke i Oslo. Kartleggingsverktøyet Språkpermen utgis separat. «Språkpermen» kartlegger språkutviklingen hos barn i barnehagealder. Verktøyet er utviklet på bakgrunn av en helhetsforståelse av hva det vil si å kunne bruke språket. Det består av et engangshefte med skjemaer som dekker områdene språkbruk, samtale, lesestund, spontane fortellinger, skriftspråk og morsmål samt en veiledning.
Les mer
Denne boka presenterer en metode for språkstimulering og et kartleggingsverktøy til bruk i barnehagen. Gjennom tilrettelagte, språkstimulerende bokstunder får alle barna mulighet til å delta i samtalen, og de får et felles grunnlag for utforsking og lek.
Les mer
Undertittel på omslaget: språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen

Produktdetaljer

ISBN
9788202283469
Publisert
2009-05-19
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
310 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
155