Denne boken handler om læringsrommet i veiledning. Ulike perspektiver på veiledning blir presentert, drøftet og problematisert. Forfatterne framhever sosiokulturelle perspektiver på veiledning. Gruppeveiledning øker muligheter for synliggjøring av flerstemmighet i veiledningsrommet. Gjennom fortellinger hentet fra ulike veiledningssituasjoner drøftes og problematiseres det som skjer i veiledning. Forfatterne viser hvordan veiledning er kontekst- og situasjonsavhengig. Forfatterne drøfter hvordan makt og etikk i veiledning kan framtre på ulike måter og kan være både produktiv og undertrykkende - både fremme og hemme læring. Skal veiledning bidra til personlig og faglig utvikling, må samtaler om relasjoner, maktforhold og etikk i veiledning vektlegges. Denne boken vil være nyttig lesning for studenter og lærere på alle nivåer i ulike profesjonsutdanninger og for profesjonsutøvere.
Les mer
Ulike måter å veilede på gir ulike utfordringer i veilederrollen. Gjennom fortellinger hentet fra ulike veiledningssituasjoner viser forfatterne hvordan kontekst og situasjon må bestemme måten veiledningen foregår på. Boken viser hvordan metasamtaler, samtaler om det som skjer her og nå i veiledningen, kan synliggjøre læringsprosessene. Boka fremhever sosiokulturelle perspektiver og tar opp maktforhold og etikk i veiledning. Boken er beregnet for studenter og lærere på alle nivåer i profesjonsutdanninger. Med litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245009224
Publisert
2009-12-10
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
292 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
148