I Lesing i utvikling presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå læreboktekster i skolens fagundervisning. Begynneropplæring, prosessorientert forståelsesopplæring, utvikling av gode strategier i arbeid med lesing på tvers av fag og språklig elevmangfold er sentrale temaer. Alle temaene bygger på en kombinasjon av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. I denne nye utgaven er hovedlinjene og hovedinnholdet fra førsteutgaven beholdt, men teksten er gjennomgående oppdatert ut fra ny forskning og endringer i utdanningssystemet. Noen temaer er tydeligere løftet fram: arbeidet med lesing som del av det nasjonale vurderingssystemet, innsikt om leseforståelse fra ulike forskningstilnærminger og leseopplæring på skolens mellomtrinn. Boka er beregnet på lærerstudenter og lærere og på andre fagfolk og studenter ved høgskoler og universitet som er interessert i kunnskap om barn og unges leseutvikling. Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet og gjesteprofessor i andrespråksdidaktikk ved Karlstads universitet. Kulbrandstad er tidligere rektor ved Høgskolen i Hedmark (2007-2015).
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245028706
Publisert
2019
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok