Mediekultur, mediesamfunn

Heftet / 2015 / Bokmål
469,-
399,-
På lager, sendes nå

Produktbeskrivelse

Mediene inngår i økonomiske, kulturelle og politiske prosesser. Ord, bilder og musikk former medienes mange genrer: fra reklame til nyhetsjournalistikk, fra såpeoperaer til fotballreferater, fra politiske debatter til spillefilmer og romaner.I «Mediekultur, mediesamfunn» presenteres de grunnleggende teoretiske perspektivene innenfor medievitenskapen sammen med konkrete eksempler og analyser. Aktuelle debatter og fenomener ses i et historisk lys, og samfunnsvitenskapelige synsmåter kombineres med humanistiske og estetiske. Medievitenskapens sentrale områder presenteres: identitet, påvirkning, sosiale forskjeller, semiotikk, hermeneutikk, retorikk, narratologi, offentlighet og demokrati, produksjon, eierforhold og dagens sosiale medier og uttrykksformer. «Mediekultur, mediesamfunn» inviterer leseren til diskusjon og medvirkning i arbeidet med å forstå mediene på en kritisk, men ikke lystfornektende måte. Denne femte utgaven er oppdatert på flere områder, særlig dem som gjelder offentlighet og sosiale medier. «Dette er en glimrende innføring. (...) Verket fortjener å bli brukt ved alle høyere læresteder som tilbyr medievitenskapelige studier» Steingrímur Njálsson, i anmeldelse i Prosa «En klassiker som grunnbok i mediefag.» Thore Roksvold, Høgskolen i Oslo og Akershus
Les mer »

Detaljer

ISBN13
9788215025872
Format
Product format
Heftet
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Språk
Product language
Bokmål
Publisert
2015