«Når ei bok av dette slaget kjem ut i si tredje utgåve, er det eit teikn på at ho har stått sin prøve for lesarkretsen. Dette er såleis ei robust bok, både i omfang og innhald.»
«Boka gir massevis av innfallsvinklar til å forstå og analysera yting av helsetenester i eit systemperspektiv. Forfattaren er også raus med å gi praktiske døme.»

- Geir Sverre Braut, Tidsskrift for Den norske legeforening

Organisatorisk kompetanse – en basisbok som dekker flere kompetanseområder!

Faglig ledelse er bærebjelken i den gjennomreviderte utgaven av Organisatorisk kompetanse. Boken dekker også områdene samhandling og kvalitetsforbedring. Den er innrettet mot helsefaglige bachelorutdanninger, men brukes også i masterutdanninger. En bærende idé er at faglig ledelse er nært knyttet til det kliniske arbeidet og dermed et ansvar for alt helsepersonell.

Leder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund formulerer det slik:
«Sykepleiere leder inne på pasientrommet. Hver dag og døgnet rundt. De leder folk tilbake til livet eller gjennom kriser. De leder folk til å ta viktige beslutninger av betydning for eget liv. De leder tverrfaglig samarbeid og de leder pasientlogistikken. Sykepleiere observerer og bruker sin fagkompetanse slik at legene kan ta raskere og bedre beslutninger. Det går ikke en dag uten at en sykepleier leder!»

Boken består av tre hoveddeler:

- Del I viser hvorfor helsepersonell trenger både klinisk kompetanse og organisatorisk kompetanse for
å kunne organisere, koordinere og lede. En slik dobbeltkompetanse bidrar til en faglig
forsvarlig praksis. Grunnleggende organisasjons- og ledelsesbegreper blir forklart.

- Del II belyser hvordan kliniske virksomheter er oppbygd og fungerer – og gir en kort innføring i
organiseringen av helse- og omsorgstjenesten. Stikkord her er ansvar og myndighet, men også
verdier, verdikonflikter og utfordringer i en fragmentert hverdag.

- Del III knytter faglig ledelse til kliniske vurderinger og beslutninger i pasientforløp. Ledelse beskrives
som et generelt ansvar for helsepersonell og et spesielt ansvar for ledere. Begrepet samhandling blir
grundig forklart, og kvalitetsforbedring knyttes både til pasientbehandling og arbeidsmiljø.

Boken er forskningsbasert, og caser gjør stoffet relevant i en klinisk hverdag. Studiespørsmålene inviterer til refleksjon og diskusjon. Eksempler fra klinisk praksis gjør innholdet gjenkjennelig, og temaer som realitetssjokk forbereder studentene på overgangen til yrket.

Les mer
1. norske utgave Oslo : J.W. Cappelens Forlag AS, 2004

Produktdetaljer

ISBN
9788202713539
Publisert
2022-07-11
Utgave
3. utgave
Utgiver
Cappelen Damm AS
Vekt
790 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
24 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
405
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter