Fagbokforlagets lærebokverk for fagskolenes LØM-fag består av to lærebøker med tilhørende arbeidsbøker, Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-fagene og Økonomistyring for LØM-fagene. Til sammen dekker utgivelsene læreplanens kompetansemål både i bredden og i dybden. Bøkene tar sikte på å gi studentene en grunnleggende økonomisk-administrativ kompetanse og sette dem i stand til å løse praktiske problemstillinger innenfor feltet. De er basert på læreplanenes intensjoner om lokale tilpasninger. Begge bøkene kan brukes i tilsvarende innføringskurs. Sammen med en egen lærebok i økonomistyring dekker denne boken emnene organisasjon og ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse innenfor LØM-fagene ved fagskolene. Bøkene har som felles siktemål å øve opp studentenes evne til å treffe gode beslutninger for bedriften med hensyn til både intern ledelse og økonomistyring og ekstern tilpasning til ønsker og behov i markedet. Et gjennomgående trekk ved fremstillingen er hvordan eksterne krav og forventninger i markedet påvirker den interne styringen av foretaket. Fremstillingen har for øvrig et generelt preg, og eksemplene er hentet fra mange ulike bransjer og virksomheter. Dette har sin bakgrunn i at de problemstillingene som drøftes, gjelder for alle typer bedrifter: hvordan den interne kapasiteten skal utnyttes for å få et best mulig økonomisk resultat, hvilke kundegrupper bedriften skal satse på for å utnytte sine sterke sider best mulig, hvordan bedriften skal gå frem når den skal rekruttere nye medarbeidere, og så videre. Til læreboken er det utgitt oppgavesamlinger med «test-deg-selv»-spørsmål, caseoppgaver og tidligere eksamensoppgaver. Frode Hjertnes er utdannet siviløkonom ved NHH. Han underviser i LØM-fagene ved Bergen tekniske fagskole og i markedsføring og ledelse ved Bjørgvin videregående skole. Han har tidligere utgitt «Organisasjon og ledelse for teknisk fagskole» (med Ole-Jacob Møklebust).
Les mer
Forfatterens formål med boka er å gi studentene en innføring i fagenes grunnleggende begrepsapparat, tilnærminger og sammenhenger. Boka er todelt. Den første delen omfatter emnet markedsføringsledelse og tar for seg de viktigste problemstillingene knyttet til markedsføring av bedriftenes produkter. Markedsplanen og de elementene som denne bygger på er sentral i fremstillingen. Den andre delen omfatter emnet organisasjon og ledelse. Den tar for seg bedriftens indre liv, først og fremst hvordan bedriften gjennom arbeidsdeling, spesialisering og samordning kan utnytte de menneskelige ressursene på en best mulig måte. Organisasjonens tilpasning til sine omgivelser er også omtalt. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245008159
Publisert
2009-04-21
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
544 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
288

Forfatter