Hensikten med denne boka er tosidig: å sette fokus på den enorme betydningen av språk og språkanvendelse rent generelt og å kaste lys over språk og retorikk innenfor ledelsesområdet i arbeidslivet og i samfunnet og offentligheten. Boka består av selvstendige essays og artikler, som tar opp forskjellige emner. Felles for alle bidragene er at de er knyttet til forståelse av språk og retorikk som redskap og fenomen innenfor organisasjoner og samfunn. Boka er inndelt i to substansielle hoveddeler: en om retorikk og ledelse og en om retorikk og samfunn. I tillegg blir det gitt en introduksjon til temaområdet. I den første hoveddelen dekkes temaer som språkbruk og retorikk innenfor moderne ledelse, sammenhenger mellom ledelse, metaforer og kommunikasjon, storytelling, i organisasjoner og merkevarebygging eller branding. I den andre hoveddelen behandles emner som metaforer og språkanvendelse innenfor det økonomiske fagområdet, den nye offentlige retorikken i fjernsynsmediet, samfunn og nasjoner som historiefortellinger, borgerlig offentlighet, politikk og propaganda, pedagogisk retorikk, samt debatt, diskurs og samfunn. Boka er redigert av Hans- Ivar Kristiansen, som arbeider med rådgivning og leder konsulentselskapet Retorikkakademiet Logografia, og Odd Nordhaug som er professor i ledelse og organisasjon ved Norges Handelshøyskole.
Les mer

Produktdetaljer

Publisert
2015-01-13
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Forlag1
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
E-bok