Gjennom aksjonsforskning kan barnehageansatte delta aktivt i endringsarbeid, faglig utvikling og kompetanseheving.Økt fokus på kvalitet og innhold gjør det viktig å drive endrings- og fornyingsarbeid i barnehagene. Når personalet retter oppmerksomheten mot bestemte temaer og områder i barnehagens hverdagsliv, kan praksis utvikles og forbedres gjennom endring. Boka er en introduksjon til området endringsarbeid i barnehagen. Siden forskning og utvikling kan sees som to sider av samme sak, og utviklingen skjer hos dem som er involvert i forskningen, mener forfatterne at denne typen forskning ikke bare kan utføres av utenforstående. Ledere kan sammen med personalet gjøre aksjonsforskning på egen hånd, i samarbeid med andre barnehager eller i samarbeid med forskere. Boka er skrevet for førskolelærere som vil bruke aksjonsforskning som arbeidsform for å skape en tydeligere forbindelse mellom pedagogisk arbeid og barnehagen som læringsarena. Den er først og fremst rettet mot barnehageledere. Studenter i førskolelærerutdanningen vil også ha stor nytte av boka. Forfatterne Marit Bøe ved Høgskolen i Telemark og Marianne Thoresen ved Høgskolen i Oslo og Akershus er begge utdannet førskolelærere og har lang og bred erfaring fra arbeid i barnehage.
Les mer
Boka gir en introduksjon til endrings- og fornyingsarbeid i barnehagen. Den tar for seg aksjonsforskning som arbeidsform til faglig utvikling og kompetanseheving, og henvender seg til førskolelærerstudenter, ledere og pedagoger. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215019598
Publisert
2012-02-20
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
208 gr
Høyde
152 mm
Bredde
225 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
113