Gjør mediene oss mer kunnskapsrike om politiske spørsmål , eller er det bare «infotainment» som tilbys? Hvilke retoriske grep bruker mediene i dekningen av politikken generelt og valgkamp spesielt? Boka gir en engasjerende innføring i perspektiver på «medialiseringen» av politikken, med aktuelle eksempler. Boka har tre deler. Del 1 ser på valgkamp som beslutningsgrunnlag, og spør blant annet: hvilken informasjonsverdi har dekningen av politisk stoff i media. Del 2 har et retorisk perspektiv, hvor et sentralt spørsmål er om mediene spiller på fornuft eller følelser i dekningen av politisk stoff. Del 3 ser på det disharmoniske samspillet mellom politikk og media. Stikkord her er selektiv dekning, nyhetskriterier, spissing og «den nye» debattlederrollen. Boka har et gjennomgående kritisk perspektiv: den diskuterer hvorfor dagens medialiserte valgkamp ikke fungerer optimalt.
Les mer
Boka handler om prosessene som har endret maktforholdet mellom politikk og media i medias favør, og om følgene av dette. Den ser bl.a. på hvilke føringer medialiseringa legger på politikkens mulighet for kommunikasjon med folk flest, hvilke teknikker politikerne utvikler for å bruke medienes logikk til egen fordel og hvordan journalistene bruker sin makt.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215010632
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
611 gr
Høyde
241 mm
Bredde
172 mm
Dybde
22 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
286