Ungdomstrinn i utvikling var en nasjonal satsing rettet mot
ungdomsskoler og skoler med ungdomstrinn. I alt 1114 skoler deltok i
satsingen frem til 2018. Satsingen var rettet inn mot å utvikle god
læring og et godt læringsmiljø gjennom bedre klasseledelse og mot
å forbedre opplæringen i lesing, skriving og regning. Det skulle
videre legges vekt på å utvikle en mer praktisk og variert
undervisning som skulle oppleves som relevant og utfordrende av
elevene. Målet var å fremme en god praksisendring over tid og å
videreutvikle skolen som en lærende organisasjon, slik at alle ledere
og ansatte kan samarbeide godt om å forbedre elevenes læring. For å
nå dette målet har mange aktører deltatt i arbeidet: fagansatte i
universitets- og høyskolesektoren og fire nasjonale sentre
(Matematikksenteret, Skrivesenteret, Lesesenteret og
Læringsmiljøsenteret), kommunenes skoleadministrasjon,
utviklingsveiledere og ressurslærere. En gruppe ved ILU/NTNU, kalt
koordineringsgruppen, hadde det faglige ansvaret for et nettverk som
samlet fagansatte i universitets- og høyskolesektoren og de fire
nasjonale sentrene. Denne gruppen har også forsket på satsingen, med
fokus på å få frem kunnskap om hva som er av betydning for å få
til utvikling og læring. Boken er basert på koordineringsgruppens
arbeid og forskning. Den vil være interessant for
forskere/lærerutdannere og alle som engasjerer seg i undervisning,
læring og skoleutvikling.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027464
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok