Konkurransefordel er ikke lenger tilstrekkelig. Store bedrifter feiler når de mister den. Lovende forretningsmenn styrter når konkurrentene oppdager at de ikke har det. Nyetablerere legger ned hvis de ikke kan utvikle det. Hvis du nå tenker at «det» kun er konkurransefordel, driver du bedriften mot tap. . Strategiekspertene George Stalk og Rob Lachenauer forutser at i løpet av de ti neste årene vil konkurransen være så tøff at marginale seire og kortsiktige fordeler ikke lenger vil være nok for at en bedrift skal fortsette å blomstre. Å vinne krever nådeløs strategisk utførelse med fokus på å snu konkurransefordeler til avgjørende fordeler som nøytraliserer, marginaliserer . og til og med straffer . konkurrentene. . Hardball bringer ledere dypt inn i en verden av hardballkonkurranse . en verden hvor spillerne er sterkt forpliktet til å vinne og er nådeløst drevet mot å styrke sin konkurranseposisjon ved å skape et kretsløp langt utenfor konkurrentenes rekkevidde. Basert på over tyve års erfaring med å gi råd til og observere en rekke bedrifter, røper her Stalk og Lachenauer hvordan hardballkonkurrenter oppnår avgjørende seire . uten å tøye loven og uten å gå på akkord med ansvaret de har overfor kunder og aksjonærer. Disse bedriftene spiller ofte et tøft spill, og de beklager det ikke. Likevel er de også imponerende dyktige innen den «myke» siden av ledelse . få frem talent og bygge kultur ved å ha et laserlignende fokus på de få tingene som er mest kritiske i forhold til suksess. . Ved å bruke rikt detaljerte og engasjerende historier fra flere industrier, viser Hardball syv klassiske hardballstrategier: slipp løs massiv og overveldende styrke, utnytt avvik, vær en trussel for konkurrentenes fortjeneste, ta den og gjør den til din egen, lokk konkurrenter til retrett, bryt næringslivskompromisser og hardball M&A. Forfatterne avslører hvem som benytter hardballstrategier, under hvilke omstendigheter hver enkelt strategi er mest effektiv, og hvordan man skal legge opp angrepet. . Ved å skissere de tidløse strategiene som har drevet verdens ledende bedrifter, omdefinerer og tolker Hardball konkurransens betydning for en ny generasjons forretningsdeltagere. . . «Næringslivet har én, og kun én, samfunnsrelatert oppgave . å ta i bruk sine ressurser og engasjere seg i virksomheter som øker fortjenesten så lenge det holder seg innenfor spillets regler, det vil si så lenge det deltar i åpen og fri konkurranse uten fusk eller svindel.»Nobelprisvinner Milton Friedmann, New York Times Magazine 13.09.1970. . George Stalk er senior viseadministrerende direktør i Boston Consulting Group (BCG) og medforfatteren til Competing Against Time. Rob Lachenauer er CEO i GEO2 Technologies og var tidligere direktør i BCG.
Les mer
Forfatterne hevder at konkurransen i næringslivet vil bli så tøff at det å vinne krever en nådeløs strategisk utførelse med fokus på å snu konkurransefordeler til avgjørende fordeler som nøytraliserer, marginaliserer og til og med straffer konkurrentene. Boka viser hvordan man kan styrke sin konkurranseposisjon ved å skape et kretsløp langt utenfor konkurrentenes rekkevidde. Den gir eksempler på klassiske hardball-strategier som å vise rå og overveldende kraft, utnytte anomalier og å få konkurrenten til å trekke seg tilbake.
Les mer
Undertittel på omslaget: spiller du for å spille eller spiller du for å vinne?

Produktdetaljer

ISBN
9788271461355
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Hegnar Media as
Vekt
390 gr
Høyde
153 mm
Bredde
216 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
195

Oversetter