Norske virksomheter er storforbrukere av digital teknologi. Å lykkes med digitalisering forutsetter at digitale ressurser utnyttes på måter som bidrar til å realisere virksomhetens strategiske mål. Det innebærer kontinuerlig planlegging, organisering, styring, motivering og oppfølging av digitaliseringsarbeidet. For å nå målene må det bygges ny kunnskap, og lederens verktøykasse må fornyes. Digitaliseringsledelse er en bok som diskuterer hva det innebærer å være en digital virksomhet, og hva verdiskapende digitalisering krever. Digitalisering kan forbedre og effektivisere eksisterende arbeidsprosesser, men har også vesentlig innvirkning på strategi, organisasjon, ledelse og kompetansebehov. En studie som forfatterne har gjennomført, viser at norske virksomheter har mangel på digital kompetanse, og særlig mangel på ledere med god digital forståelse. Derfor er denne boken skrevet spesielt for nåværende og fremtidige ledere. Bokens perspektiv er at digitalisering er en lederoppgave. Det gjelder i store så vel som i små virksomheter, og i private så vel som i offentlige. Digitaliseringsledelse handler om lederes rolle i digitalisering og gir innsikt i de strategiske, organisatoriske og teknologiske sidene ved den digitale utviklingen. Boken er forskningsbasert, og forfatterne gjør bruk av både egen og andres forskning. Samtidig inneholder boken mange praktiske eksempler. Boken er velegnet som lærebok for universitets- og høyskolestudier, som kurslitteratur og selvsagt også for ledere som ønsker å styrke sin kompetanse i digitaliseringsledelse. Jon Iden er professor ved Institutt for strategi og ledelse ved NHH Norges handelshøyskole. Kjersti B. Danilova er postdoktor ved Institutt for strategi og ledelse ved NHH Norges handelshøyskole. Karen S. Osmundsen er postdoktor ved Institutt for strategi og ledelse ved NHH Norges handelshøyskole
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245040029
Publisert
2022-10-19
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
385 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
8 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
192