Utviklingspsykologi beskriver endringer i evner og egenskaper gjennom barnealderen og senere i livet på en helt unik måte, og sammenligner teorier som forklarer disse endringene. Dette er den andre utgaven av det norske standardverket om utviklingspsykologi. Den inkluderer den betydelige nye kunnskapen som 2000-tallet har brakt med seg på det utviklingspsykologiske området. Boka viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Ut fra denne er barn og voksnes evner og egenskaper ikke ferdiglagede eller forutbestemte, men er resultatet av komplekse samvirkninger mellom biologiske og miljømessige forhold over tid. Gjennom utvikling både endrer individet seg og forblir det samme. Boka gir leseren kunnskaper om den typiske utviklingen og de individuelle variasjonene innenfor alle aspekter av utvikling fra spedbarnsalderen, gjennom ungdomsårene og helt til den sene voksenalderen. Boka egner seg for alle som studerer eller arbeider innenfor fagområder som trenger kunnskap om menneskers utvikling.
Les mer
Boka viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Denne tenkemåten bygger på at barn både er biologiske organismer og medlemmer av samfunn. Barn har kunnskap og anvender kulturelle "redskaper" som de ikke kan skape alene, men må utvikle i samspill med omgivelsene i videste forstand. Boka sammenligne ulike teoretiske perspektiver, og den gir kunnskaper om den typiske utviklingen og de individuelle variasjoner innenfor alle aspekter av utvikling fra spedbarnsalderen og gjennom ungdomsårene. Boka egner seg for alle utdanninger som retter seg mot arbeid med barn og ungdommer, spesielt innenfor pedagogiske fag og helse- og sosialfag. Med ordforklaringer, bibliografi, person- og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205390782
Publisert
2012
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
2343 gr
Høyde
290 mm
Bredde
222 mm
Tykkelse
42 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet