Hvorfor, hvordan og hva skal elever lese? Hvordan skal vi sette dem i
stand til å utvikle en best mulig lesekompetanse, god leseforståelse
og evne til å tenke kritisk? Hvordan skaper vi leselyst, gode
lesevaner og lesekondis hos elevene? Det er noen av spørsmålene boka
søker å svare på. Denne andre utgaven av 101 måter å lese på
er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har · en
introduksjon til lesedidaktikkens hvorfor, hvordan og hva · 5 nye
vitenskapelige artikler om å knekke leselystkoden; å utvikle
leseforståelse; å komponere leseløp; lesing blant flerspråklige
elever; digital lesing, og · 101 lesebestillinger som binder teori
og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og
klasseromsstudier. Grepene er forankret i aktuell leseforskning og
bygger bro mellom akademia og skolens praktiserende lærere. Med
grepene får undervisere på ulike nivåer en didaktisk verktøykasse
til egen leseundervisning. 101 måter å lese på bidrar med ny
forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-årige
skoleløpet som skal jobbe med lesedidaktikk. Målgruppen er forskere,
lærerutdannere, studenter og lærere. Andre bøker i 101-serien:
101 skrivegrep (2023) [2014] 101 måter å fremme muntlige ferdigheter
på (2016) 101 litteraturdidaktiske grep (2018) 101 grep for å
aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with
Communicative Skills (2019) 101 digitale grep, 2. utgave (2020) [2018]
101 grep om grammatikk (2021) [klaffer] Kåre Kverndokken er dosent
em. i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider
primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk,
læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter-
og videreutdanning av lærere innenfor dette feltet. Kverndokken har
skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler
innenfor ulike disipliner i faget, og han er redaktør for
101-serien, der seneste utgivelse er 101 skrivegrep – en teoretisk
og praktisk skrivedidaktikk (2. utg., 2023). Jannike Ohrem Bakke er
førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved
Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende
ferdigheter, særlig skriving og litteraturdidaktikk i
lærerutdanningen, og hun er også opptatt av dramaturgi. Bakke er
blant annet medforfatter av Undervisningens dramaturgi. Fortellinger
og analyser fra klasserommet (2023). Tove Stjern Frønes er forsker
ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet
i Oslo. Hun forsker på elevers leseforståelse og hvordan ulike
tekster leses. Frønes har jobbet mye med å utvikle leseprøver –
eksempelvis nasjonale prøver og PISA – og er blant annet redaktør
for Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA
(2002). Lise Iversen Kulbrandstad er professor i norskdidaktikk med
spesialisering i lesing og norsk som andrespråk ved Høgskolen i
Innlandet. Hun leder ph.d.-programmet i profesjonsrettede
lærerutdanningsfag og er i ledelsen av forskergruppen
«Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster». I 2022 ga
Kulbrandstad ut tredje utgave av Lesing i utvikling. Teoretiske og
didaktiske perspektiver. Fride Lindstøl er førsteamanuensis i
pedagogikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hun arbeider med estetiske og dramaturgiske innganger til
undervisning, særlig litteraturdidaktikk, lesing og studentaktiv
læring. Lindstøl er blant annet medforfatter av Undervisningens
dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet (2023). Astrid
Roe er seniorforsker em. ved Institutt for lærerutdanning og
skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har vært
tilknyttet PISA-prosjektet og utviklingen av nasjonale leseprøver. De
senere årene har Roe deltatt i videostudier av norske og nordiske
klasserom på ungdomstrinnet. Hennes forskning har særlig fokusert
på elevers lese- og skrivekompetanse samt deres lesevaner. Marit
Skarbø Solem er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Universitetet
i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende ferdigheter i
lærerutdanningen, særlig muntlige ferdigheter og samtaledidaktikk.
Solem er blant annet medforfatter av Muntlige tekster i klasserommet
(3. utgave 2020) og Samtaleanalyse – en praktisk innføring (2021).
Tonje Stenseth er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i
Sørøst-Norge. Hennes forskningsinteresser er blant annet lesing som
en del av læring og kunnskapsutvikling i videregående skole og
høyere utdanning. Andre relaterte interesser er samarbeidslæring,
utforsking av undervisningspraksiser i digitale klasserom og lesing i
digitale omgivelser.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245055528
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok