Hvorfor, hvordan og hva skal elever lese? Hvordan skal vi sette dem i stand til å utvikle en best mulig lesekompetanse, god leseforståelse og evne til å tenke kritisk? Hvordan skaper vi leselyst, gode lesevaner og lesekondis hos elevene? Det er noen av spørsmålene boka søker å svare på.  Denne andre utgaven av 101 måter å lese på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har · en introduksjon til lesedidaktikkens hvorfor, hvordan og hva  · 5 nye vitenskapelige artikler om å knekke leselystkoden; å utvikle leseforståelse; å komponere leseløp; lesing blant flerspråklige elever; digital lesing, og  · 101 lesebestillinger som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Grepene er forankret i aktuell leseforskning og bygger bro mellom akademia og skolens praktiserende lærere. Med grepene får undervisere på ulike nivåer en didaktisk verktøykasse til egen leseundervisning. 101 måter å lese på bidrar med ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-årige skoleløpet som skal jobbe med lesedidaktikk. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere. Andre bøker i 101-serien:  101 skrivegrep (2023) [2014] 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (2016) 101 litteraturdidaktiske grep (2018) 101 grep for å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019) 101 digitale grep, 2. utgave (2020) [2018] 101 grep om grammatikk (2021) [klaffer] Kåre Kverndokken er dosent em. i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor dette feltet. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget, og han er redaktør for 101-serien, der seneste utgivelse er 101 skrivegrep – en teoretisk og praktisk skrivedidaktikk (2. utg., 2023). Jannike Ohrem Bakke er førsteamanuensis i norskdidaktikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende ferdigheter, særlig skriving og litteraturdidaktikk i lærerutdanningen, og hun er også opptatt av dramaturgi. Bakke er blant annet medforfatter av Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet (2023). Tove Stjern Frønes er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på elevers leseforståelse og hvordan ulike tekster leses. Frønes har jobbet mye med å utvikle leseprøver – eksempelvis nasjonale prøver og PISA – og er blant annet redaktør for Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA (2002). Lise Iversen Kulbrandstad er professor i norskdidaktikk med spesialisering i lesing og norsk som andrespråk ved Høgskolen i Innlandet. Hun leder ph.d.-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag og er i ledelsen av forskergruppen «Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster». I 2022 ga Kulbrandstad ut tredje utgave av Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver. Fride Lindstøl er førsteamanuensis i pedagogikk og merittert underviser ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med estetiske og dramaturgiske innganger til undervisning, særlig litteraturdidaktikk, lesing og studentaktiv læring. Lindstøl er blant annet medforfatter av Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet (2023). Astrid Roe er seniorforsker em. ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har vært tilknyttet PISA-prosjektet og utviklingen av nasjonale leseprøver. De senere årene har Roe deltatt i videostudier av norske og nordiske klasserom på ungdomstrinnet. Hennes forskning har særlig fokusert på elevers lese- og skrivekompetanse samt deres lesevaner.  Marit Skarbø Solem er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider med grunnleggende ferdigheter i lærerutdanningen, særlig muntlige ferdigheter og samtaledidaktikk. Solem er blant annet medforfatter av Muntlige tekster i klasserommet (3. utgave 2020) og Samtaleanalyse – en praktisk innføring (2021). Tonje Stenseth er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes forskningsinteresser er blant annet lesing som en del av læring og kunnskapsutvikling i videregående skole og høyere utdanning. Andre relaterte interesser er samarbeidslæring, utforsking av undervisningspraksiser i digitale klasserom og lesing i digitale omgivelser.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245055528
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok