Hvordan kan man legge til rette for barns lærelyst, engasjement og
vitebegjær? I det barnehagefaglige landskapet står barnehagelæreren
overfor en rekke faglige og praktiske utfordringer. Situasjonen krever
at man har en dynamisk og mangfoldig tilnærming til didaktisk
tenkning. Forfatterne viser hvordan man kan planlegge virksomheten ut
fra en flerfaglig tilnærming. Både allmenndidaktiske og
fagdidaktiske perspektiver på barnehagens pedagogikk og innhold
løftes fram. Bidragene er basert på nyere pedagogisk forskning og
tidsaktuelle barnehagepraksiser, og i denne reviderte utgaven er
kapitlene oppdatert med de siste årenes forskning og revidering av
barnehagens styringsdokumenter. Det doble perspektivet som inkluderer
forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer, sikrer et
nødvendig samspill mellom teori og praksis. I boken utdypes sentrale
didaktiske begrep som overveiende plasserer seg i en danningsteoretisk
tradisjon. Boken er tilpasset barnehagelærerutdanningens ulike
kunnskapsområder. Den retter seg mot forskere innen barnehage og
didaktikk, lærerutdannere og barnehagelærere som skal lede
flerfaglig pedagogisk arbeid i barnehagen. Stig Broström er professor
emeritus ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved
Aarhus Universitet. Han er utdannet barnehagelærer, cand.pæd. og
ph.d. i småbarnspedagogikk og har i en rekke år vært opptatt av og
forsket på barnehagens pedagogikk og barns første år i skolen. Tove
Lafton er førsteamanuensis i barnehagepedagogikk ved OsloMet. Hun har
lang erfaring fra arbeid i barnehage og universitet på ulike nivåer
og har en ph.d. med fokus på personalets møter med nye teknologier i
barnehagen. Hennes interesseområder er ledelse, refleksjon,
barnehagefaglig profesjonsutvikling og sosiomaterielle perspektiver,
samt digital teknologi og digitale praksiser i barnehagen. Mari Ann
Letnes er ph.d. og førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for
lærerutdanning, NTNU, og har i tillegg en 20 % stilling som IKT-leder
ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning.
Letnes har gjennomført flere forskningsprosjekter relatert til barns
kreative arbeid og estetiske læringsprosesser i skole og barnehager
samt barns og elevers bruk av digital teknologi i kreative prosjekter.
Hun deltar i forskjellige europeiske forskningsprosjekter og
forskningsnettverk. Hun har lang undervisningserfaring fra grunnskole
og videregående skole i kunst og håndverk, samt fra undervisning ved
Institutt for lærerutdanningen ved NTNU på bachelor- og masternivå.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056129
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok