2021 ble tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæringen innført. Ordningen skal styrke den kollektive kompetansen i barnehager og skoler ut fra lokale behov gjennom partnerskap med universitet og høyskoler, samt styrke lærerutdanningene.

Denne boken er skrevet av en tverrfaglig gruppe forskere ved Universitetet i Agder, som har fulgt utviklingen av ordningen lokalt. De har særlig vært opptatt av samskapingen av innholdet i kompetanseutviklingen og gjennomføringen i praksis.

Boken starter med et kapittel som beskriver hvordan samskaping av kompetanseutvikling byr på utfordringer og muligheter for praksisfeltet og på universitetet. Kapittelet danner bakgrunnen for bokens tre deler. Del 1, «Perspektiver på å utvikle kunnskap og kompetanse sammen», består av tre kapitler som diskuterer samskaping som begrep og prosess. Del 2, «Forskning på Rekomp- og Dekompordningen», inneholder fem kapitler som presenterer forskning på hvordan kompetanseutviklingen foregår i barnehage og skole. Del 3, «Å forske sammen -
praksis, lærerstudenter og UH-sektoren», består av to kapitler som viser hvordan samskaping av kompetanseutvikling kan foregå som et forskningsprosjekt der lærerstudenter er direkte involvert.

Målgruppen for boken er alle som er involvert og interessert i arbeidet med tilskuddsordningen for lokal kompetanseutvikling i barnehage og skole.
Read more

Product details

ISBN
9788215063331
Published
2024-09-30
Edition
1. edition
Publisher
Aschehoug & Co
Weight
473 gr
Height
240 mm
Width
170 mm
Thickness
16 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
240
Genre
Faglitteratur