Denne boken dekker sentrale læringsutbytter for fagskolestudenter innen helse-og oppvekstfag. Boken gir en innføring i viktige begreper, og viser at kunnskap om etikk og kommunikasjon er sentralt i det daglige arbeidet i helse- og oppveksttjenestene.

Boken belyser blant annet:

  • Fagarbeiderens kompetanse og funksjon
  • Hvordan etikk påvirker våre handlinger
  • Håndtering av etiske dilemmaer
  • Hvordan verdier og holdninger kommer til uttrykk i kommunikasjon
  • Hvordan utvikle kommunikasjonsferdigheter
  • Hvordan ny teknologi påvirker praksis og kommunikasjon

Den grunnleggende strukturen fra forrige utgave er bevart, og alle kapitlene er gjennomgående oppdatert. Fagarbeiderens nye ansvarsområder i helse- og oppveksttjenester i omstilling, vektlegges. Boken beskriver også bruk av teknologi, som ulike typer velferdsteknologi og digitale samhandlingsverktøy. Den har eget kapittel om etiske dilemma og refleksjon, og benytter SME -modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon), som rammeverk.

For studenter som tar fellesemne innen helse- og oppvekstfag ved fagskolen, er denne boka svært nyttig. Den gir relevante eksempler og spørsmål til utdypende refleksjon til sentrale tema.

Read more

Product details

ISBN
9788202822507
Published
2025-08-07
Edition
4. edition
Publisher
Cappelen Damm AS
Weight
468 gr
Height
240 mm
Width
172 mm
Thickness
14 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
240
Genre
Faglitteratur