Denne boken dekker sentrale læringsutbytter for fagskolestudenter innen helse-og oppvekstfag. Boken gir en innføring i viktige begreper, og viser at kunnskap om etikk og kommunikasjon er sentralt i det daglige arbeidet i helse- og oppveksttjenestene.

Boken belyser blant annet:

  • Fagarbeiderens kompetanse og funksjon
  • Hvordan etikk påvirker våre handlinger
  • Håndtering av etiske dilemmaer
  • Hvordan verdier og holdninger kommer til uttrykk i kommunikasjon
  • Hvordan utvikle kommunikasjonsferdigheter
  • Hvordan ny teknologi påvirker praksis og kommunikasjon

Den grunnleggende strukturen fra forrige utgave er bevart, og alle kapitlene er gjennomgående oppdatert. Fagarbeiderens nye ansvarsområder i helse- og oppveksttjenester i omstilling, vektlegges. Boken beskriver også bruk av teknologi, som ulike typer velferdsteknologi og digitale samhandlingsverktøy. Den har eget kapittel om etiske dilemma og refleksjon, og benytter SME -modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon), som rammeverk.

For studenter som tar fellesemne innen helse- og oppvekstfag ved fagskolen, er denne boka svært nyttig. Den gir relevante eksempler og spørsmål til utdypende refleksjon til sentrale tema.

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202822507
Publisert
2025-08-07
Utgave
4. utgave
Utgiver
Cappelen Damm AS
Vekt
468 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
240
Sjanger
Faglitteratur