Hvordan bli en bedre pedagog? Hvis du har erfaring som lærer eller veileder - eller om du i fremtiden ønsker å ha et slikt yrke - er dette et spørsmål du selvsagt har vært opptatt av. I lærer- og veilederutdanning har man lagt vekt på litteraturstudier, øving og refleksjon. Samtlige av disse elementene er nødvendige for å kunne utvikle profesjonalitet som pedagog. Når man ønsker å reflektere over egen praksis kan det imidlertid reises et viktig spørsmål: Hvor godt overblikk har jeg egentlig over hva som skjer i praksis? Hvor godt ser jeg elever, studenter eller andre lærende? Hvor godt ser jeg min egen undervisning eller veiledning? Det er det denne boka handler om - hvordan du som pedagog kan gå frem for å se din praksis bedre. Forfatteren gir en grundig innføring i observasjon som fenomen og metode og redegjør for bruken av bl.a. loggskriving, intervju og spørreskjema. Boka inneholder også et eget kapittel om audio- og video-observasjon. Dessuten drøftes valg av metode, analyse av informasjon og konstruktiv bruk av informasjon som grunnlag for pedagogisk utviklingsarbeid. Etiske overveielser i observasjonsarbeid beslyses også. Det vurderende øyet er skrevet i en konkret og direkte form og inneholder mange eksempler på observasjons- og vurderingsarbeid i undervisning og veiledning. I slutten av hvert kapittel finnes øvelser og refleksjonsoppgaver. Formålet med boka er å gi lærerstudenter, lærere og veiledere en innføring i observasjon og vurdering som et redskap til å utvikle pedagogisk profesjonalitet.
Read more

Product details

ISBN
9788205304086
Published
2002
Edition
1. edition
Publisher
Gyldendal Norsk Forlag AS
Weight
264 gr
Height
241 mm
Width
163 mm
Thickness
10 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
134
Genre
Faglitteratur