Steder, rom og materialer møter og omslutter barn i barnehagen hver dag. Betydningen de har for barnehagens praksiser, er ofte underkommunisert, og barnehagelæreren ses ofte som den avgjørende kraften i utviklingen av rommenes innhold. Boken presenterer en teoretisk bevegelse fra fenomenologi til posthumanisme og utfordrer forståelsen av menneskets subjektposisjon i en materiell verden. Barnehagelivets praksis skrives frem som noe som blir til og materialiserer seg sammen med menneskene, tingene, ideene og diskursene som presenteres i denne boken. Begreper som kiasme, agens og romtidmaterialitet tas i bruk for å gjøre analyser av empiriske eksempler fra forskningsprosjekter i barnehager. Leseren tas med inn i møter med steder, rom og materialitet gjennom teoretiske perspektiver og gjennom eksempler fra hverdagslivet i barnehagen. Boken er skrevet for studenter på bachelor- og masternivå samt for profesjonsutøvere og forskere som er nysgjerrige på teorier og sammenkoblinger som kan bevege praksis. Else Cathrine Melhuus er dosent i pedagogikk, og Solveig Nordtømme er førsteamanuensis i pedagogikk. Begge jobber i barnehagelærerutdanningen ved henholdsvis Universitetet i Agder og Universitetet i Sørøst-Norge, og deres forskningsinteresse er knyttet til hvordan steder, rom, mennesker og ting inngår i pedagogiske praksiser.
Read more

Product details

ISBN
9788245021042
Published
2022-01-11
Edition
1. edition
Publisher
Fagbokforlaget Akademisk
Weight
451 gr
Height
240 mm
Width
170 mm
Thickness
12 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
214
Genre
Faglitteratur