De siste årene har det vært mye oppmerksomhet om rettigheter innen
utdanning. Begreper som rettspraksis i skolen og rektor som
rettsanvender er relativt nye i utdanningssammenheng. Hva betyr dette
nye rettighetsfokuset for læring i skolen? Hva innebærer et
forsterket søkelys på juss i opplæringssammenheng? I takt med at
mer vekt blir lagt på rettigheter, reguleres også skoleledelse i
økende grad gjennom lover og forskrifter, og skolelederes roller og
ansvar er mer enn noen gang knyttet til rettsliggjøring. Gjennom
elleve kapitler presenteres aktuelle caser hentet fra
rettsavgjørelser, erfaringsdeling med skoler eller mediedekning på
det utdanningsrettslige området. Forfatterne tar i bruk juridisk
tenkning som metode for å diskutere eventuelle løsninger og utfall i
de juridiske casene. I tillegg har forfatterne utviklet
LIBERO-modellen, en modell som foreslår trinnvise steg i
beslutningsprosesser, og som ivaretar behovet for profesjonelt
pedagogisk skjønn, relasjonelt arbeid og juridiske refleksjoner. Boka
er primært skrevet innenfor fagfeltet utdanningsledelse som et viktig
bidrag til både forskning og vurdering av praksis. Ann Elisabeth
Gunnulfsen og Jeffrey Hall er begge førsteamanuenser ved Institutt
for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. De
forsker på styring og ledelse av utdanning og underviser ved
masterprogrammet i utdanningsledelse samt den nasjonale
rektorutdanningen ved Universitetet i Oslo. Begge forfatterne har lang
erfaring som lærere og ledere i grunnskoleopplæringen.
Read more
Product details
ISBN
9788245056181
Published
2025
Edition
1. edition
Publisher
Vigmostad & Bjørke AS
Language
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok