Når mediehusenes inntekter fra reklame og abonnementsalg nå har
minket, har vi fått en fornyet debatt om alternativ finansiering av
journalistikk, og det har oppstått et akutt behov for nye
finansieringsmåter. I Norge er det åpnet for ekstern finansiering av
nyhets- og aktualitetsjournalistikk, mens det tidligere ble ansett for
å være uforenlig med god presseetikk å sponse dette. Denne
endringen gir nye muligheter, men også etiske utfordringer. Et
grunnleggende premiss i boken Gavejournalistikk er at presseetiske
prinsipper må gjelde for all journalistikk, også når det gjelder
ekstern finansiering. Boken diskuterer hvordan journalistisk
integritet kan ivaretas og beskyttes, enten journalistikken er
støttet av en nonprofit-stiftelse eller av en kommersiell bedrift,
har fått pressestøtte fra staten, eller er finansiert av gaver og
donasjoner fra private givere. Boken er rettet mot presse, akademia og
politikere, og mot alle som søker et konstruktivt innspill i debatten
om ekstern finansiering av journalistikk. Ved hjelp av konkrete
eksempler bidrar boken til å klargjøre begrepene i denne debatten.
Ole Morten Orset (1970) er en norsk journalist med base i Washington,
D.C. Han er tidligere USA-korrespondent for TVNorge og P4, og stringer
for NTB. Han er utdannet innen journalistikk ved Høgskulen i Volda og
har en Master of Arts i European Journalism Studies fra University of
Wales, College of Cardiff. Orset var med på å starte
journalistnettverket NorPublica og Bjørnsonfestivalen i Norge, og har
vært pressesjef for Moldejazz. Han har bred erfaring med ekstern
finansiering av journalistikk og har mottatt en rekke stipender fra
blant andre Kulturrådet, Norges Røde Kors, Norsk faglitterær
forfatter- og oversetterforening, Fritt Ord og Pressens
Faglitteraturfond.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788775720453
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Samfundslitteratur
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter