En nytenkt og funksjonell lærebok i grammatikk Denne boka beviser at det er mulig å tenke bruksnært og funksjonelt når man underviser i grammatikk. Forfatterne, som underviser i norsk på høgskolenivå, viser her at det funksjonelle perspektivet på grammatikken korresponderer godt med den didaktiske tilnærmingen lærerutdanningen benytter seg av. De fleste lærebøker i grammatikk som er på markedet i dag vektlegger hvordan språket er bygd opp og i mindre grad hva man kan bruke språket til. Både lærebøkene for grunnskolen og for lærerutdanningen er for det meste slike systemgrammatikker. Men både i L97 og rammeplanen for lærerutdanningen (98) ligger vekten på språkets funksjon, ikke på språket som system. Derfor står tekstperspektivet her sentralt og bestemmer i stor grad hva en skal arbeide med i grammatikken. Dette er en etterlengtet grunnbok i grammatikk for lærerutdanningen. Den tradisjonelle systemgrammatikken er likevel med i boka, som redskap for språklige handlinger. Forfatterne viser hvordan de grammatiske systemkategoriene (ordklassene, bøyingsformene, setningsleddene osv.) kan anvendes i meningsfulle sammenhenger i ulike situasjoner. De viser med andre ord hvordan språksystemet kan oppfylle de ulike behovene mennesker har når de snakker eller skriver. Dernest blir det synliggjort hvordan tradisjonell grammatikk kan anvendes i ulike norskemner som muntligopplæring, lese- og skiveopplæring, norsk som andrespråk og forskjellige typer tekstskaping. Stoffet illustreres ved en mengde eksempler, tekster og "faktabokser". Boka inneholder også en kortfattet tradisjonell grammatikk og en omfattende stikkordliste.
Les mer
Dette er en grunnbok i grammatikk for lærerutdanningen. I tråd med L97 og rammeplanen for lærerutdanningen ligger vekten på språkets funksjon, ikke på språket som system. Tekstperspektivet er her sentralt og bestemmer i stor grad hva en skal arbeide med i grammatikken. Forfatterne viser at det er mulig å tenke bruksnært og funksjonelt når man underviser i grammatikk, og beviser at det funksjonelle perspektivet på grammatikken korresponderer godt med den didaktiske tilnærmingen lærerutdanningen benytter seg av. Boka inneholder også en kortfattet tradisjonell grammatikk og en stikkordliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202217853
Publisert
2004
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
620 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
326