Kommunikasjon er ikke lenger bare en side ved organisasjoner, men
snarere en måte å forstå organisasjoner på. Samfunnets økende
bruk av digital informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) gjør
nå kommunikasjonsarbeid til kjernekompetansen for mange
arbeidstakere. Et sentralt poeng i denne boken er at kontaktflater
mellom menneske og maskiner stiller større krav til menneskenes
forståelse av kommunikasjon. Markedsføring og PR er ikke lenger
støttetjenester, men sentrale strategiske aktiviteter, og vil gå
hånd i hånd med digitaliseringen av organisasjoner. Kommunikasjon i
samspill med andre mennesker så vel som organisasjoner og maskiner
bør være del av den profesjonelle kompetansen til langt flere
deltakere i organisasjonen. Hva er egentlig
organisasjonskommunikasjon, og hvordan henger dette sammen med
strategi og organisering av arbeid? På hvilken måte spiller
digitaliseringen av verden inn i profesjonell kommunikasjon når vi
må forholde oss til fenomener som generativ kunstig intelligens og
virtuelle nettverksorganisasjoner? Hvilke kommunikative
ferdigheter kreves for å lykkes med ledelse, og hvordan henger dette
sammen med etikk? Hvordan kan et reflektert forhold til
kommunikasjon bidra til å forebygge konflikter, utvikle team og
grupper og understøtte læringsprosesser i organisasjonen? Denne
boken gir en innføring i blant annet disse spørsmålene basert på
bidrag fra 17 eksperter på kommunikasjon, organisasjon og ledelse.
Foruten å være en innføringsbok på universitets- og høyskolenivå
henvender den seg også til ledere som ønsker å lære mer om
kommunikasjon. Denne tredje utgaven er basert på mange års forskning
og undervisning i kommunikasjonsfagene, men er oppdatert til å
omfatte de siste årenes utvikling innen digital teknologi,
bærekraftsutfordringer og aktuelle etiske problemstillinger.
Peggy Simcic Brønn er professor emerita ved Handelshøyskolen BI og
har lang erfaring fra forskning og undervisning i
virksomhetskommunikasjon. Jan Ketil Arnulf er
organisasjonspsykolog og professor ved Handelshøyskolen BI med
erfaring fra undervisning og tverrkulturell lederutvikling.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245055450
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok