«Det er et spill som foregår,» hører en ofte uttalt om konkurransen i et marked. I boken vises det hvordan nettopp spillteori kan anvendes til å få innsikt i konkurranseforholdene i en næring. Det gis en enkel innføring i hvordan spillteori kan benyttes som metodisk verktøy, og metoden illustreres med en rekke eksempler fra norsk næringsliv, blant annet oppkjøpskampen om Fjord Line, importforsøk i sementmarkedet, prissamarbeid på børsen for elektrisk kraft, avgangstidspunkt for SAS og Braathens SAFE og kartellforsøk for norsk oppdrettslaks. Hensikten er å vise hvor viktig det er å sette seg inn i konkurrentenes tenkemåte før en selv foretar sine handlinger. På den måten kan en, før en handler, langt på vei forutse konkurrentenes framtidige respons, og dermed også opptre på en måte som får konkurrentene til å reagere på en gunstig måte, sett fra eget ståsted. Boken passer for kurs i mikroøkonomi og strategi på grunn- og mellomfagsnivå ved universitet og høgskole. Lars Sørgard er dr.oecon. og har i en årrekke forsket på nærings-økonomi. Han er i dag førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole. 2. utgave kommer våren 2003 ISBN 82-7674-919-4
Les mer
I boka vises det hvordan spillteori kan anvendes til å få innsikt i konkurranseforholdene i en næring. Med en innføring i hvordan spillteori kan benyttes som metodisk verktøy, og denne metoden illustreres med en rekke eksempler fra norsk næringsliv. Har oppgaver og litteraturliste. Boka passer for kurs i mikroøkonomi og strategi på grunn- og mellomfagsnivå ved universitet og høgskole.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276742695
Publisert
1997
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
415 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
243

Forfatter