Jeg synes det kommer så klart og tydelig frem hvorfor det var nødvendig å skrive denne boken. Hva som "ligger under", og hvordan disse barna kan ha det. Alvoret i deres liv. De blir synlige.
Forløpet i leken har også blitt tydelig og forståelig. Så fint med illustrasjoner og oppsummeringer av kapitlene. Man forstår at du har en viktig og nødvendig stemme for at folk som jobber med barn, kan åpne opp og få øye disse barna.

- Ellen Morberg, Barnehagelærer og med-leker igjennom mange år

I dag fikk jeg boken din i postkassen, og nå har jeg kost meg med den noen timer
Jeg smiler, av mange årsaker. Deilig m litt stor skrift, lett å lese. Fint å se bilder fra
barnehagen, og ikke minst det du skriver
De barna som har vært under dine vinger, vil aldri trenge EQ- terapi.
De voksne- og unge, som kommer til meg, lukker øynene, går inn i følelsen de har nå, når
de snakker om ting, og vipps, er de tilbake i barndom,- ikke møtt og sett i kritiske
situasjoner. Så bearbeider vi. Og jeg snakker akkurat som du skriver. Om frykter, jeg er
feil, hva trenger du mm.
Gleder meg til å lese mer. Få denne UT i verden, kjære Elisabeth. Og takk for jobben du
har gjort med å skrive denne boken
Jeg har trua, uansett har du formidlet noe svært viktig, og er et talerør for de sårbare
barna.
Vær stolt!!

- Gunn Malmstrøm, Pedagog, EQ-terapeut, tidligere Daglig leder av EQ- barnehage

På vegne av barna takker jeg deg for en veldig fin bok. Så godt at noen kan hjelpe med å
få has på det som ødelegger for å kunne leke med andre barn. Supert at du har mot til å
kaste deg uti det og aksepterer det som kommer fra barna og selvfølgelig er det ikke lov å
skade noen. Du tar virkelig barnas lek på alvor og i en terapeutisk lek. Lek er så mye, fra
frodig glede og latter til bearbeiding og forståelse av vonde opplevelser.Det blir mulig å
komme videre i livet og godta den man er. Veldig spennende med drama. Fint å lese
hvordan du lytter til barnas utspill "Barna er på jakt etter skatten, som er deres eget
levende følelsesliv.".Det er nydelig sagt.
…….
Nå har jeg lest» Den skjulte leken» for andre gang og streket under og streket
under.
Dette er ekte vare. Selvopplevd og selvtenkt. Jeg ønsker deg gode påskedager.
…….
Jeg leser boken din for andre gang. Du beskriver så fint «Barna opplever at deres egen
virkelighet blir lyttet til og anerkjent.., «

- Kari Brodal, Fysioterapeut, barnehagelærer.

Se alle

Spennende tankevekkende lesning Elisabeth! Det får meg til å kjenne på mitt eget indre barn! Flott arbeid. Det mest sårbare viser du at lar seg reparere.

- Wenche Medbøe, Skuespiller

Tusind tak for din bok å de fine forord. Jeg har allerede læst halve af den, er vild med hvor enkel og vis og personlig den er, og også inspirerende… som forælder.

- Poula-Line Schmidt, Lærer, retoriker, forteller

Tusen takk Elisabeth! Jeg har lest boka di! Nydelig bok som jeg mener bør være pensum og ikke
minst tilgjengelig for i barnehage/bup/helsestasjon/ kommunens psykisk lavterskel tilbud /små
barns foreldre med mer etc. som vil ha stor og god nytte gjennom lesingen å forstå barns lek, å
ikke være så redde for leken.
Du tar leseren gjennom hele prosessen på en så nydelig måte- lekent, lett og med et så klart og
ikke minst tydelig språk. Helt nydelig. Jeg fikk enda større forståelse og takk for innholdet som gjør
meg rikere.

- Mette Senn, Billedkunstner

Tusen takk for den flotte boken, som jeg har lest med stor glede og interesse. Gratulerer med godt utført arbeid! Jeg kjenner igjen fasene du beskriver og de fleste av de mange leke-episodene fra ditt overflødighetshorn av en bok. Jeg har møtt dem gang etter gang i løpet av mine 45 år i barneterapirommet - hos barn i alle aldre, deriblant også en god del traumatiserte ungdommer. ... Den burde være pensumlitteratur for barnehageansatte. ...

- Nils Eide-Midtsand, Klinisk barne- og ungdomspsykolog, forfatter

Dette er en bok om en annerledes lek. Metoden som brukes er i en viss forstand kontroversiell.

Mange barn er veldig redde og lei seg uten at det har blitt sett. De tar på seg skylda for det som har skjedd, kanskje langt tilbake i tid, og tror det er dem det er noe galt med. Det legger et lokk over gleden. De står utenfor og er alene. De blir frustrerte og sinte, eller gir helt opp. Jeg ønsker å være et talerør for dem. 

Boka handler om en spesiell syklus som barnets lek går gjennom, hvis man følger deres initiativ og blir med i rolleleken deres.  Den viser seg hvis man ”banker på” og legger ned all egen agenda for hva som skal skje, og godtar litt omvendte regler. Metoden som brukes er i så måte kontroversiell. Ved å gå igjennom denne prosessen er det mulig å komme inn i fellesskapet med andre barn igjen.  Bare det å være klar over at barn er redde, lei seg og tror de har skyld, kan hindre mange misforståelser og feiltolkninger.

Det er valgt en enkel framstilling av en rikholdig lek, for å gjøre strukturen i leken lett synlig og forståelig for leserne. Lekprosessen er forklart og illustrert med fotografier og ved et enkelt skjema. Den følger et helt bestemt mønster uansett barnets alder og kulturbakgrunn. 

Boka er ment til alle som er interessert i hva som gjør at barn (fra ca. 3 til 12 år) trekker seg inn eller utagerer og ikke klarer å leke vanlig lek med andre barn: Fagfolk innen helse-, sosialfag og pedagogikk og foreldre og andre som er sammen med barn. 

Elisabeth Skjetne (f. 1959) er fysioterapeut for barn og psykodramaterapeut og har lekt med barn i offentlig og privat helsetjeneste siden 1992. Hun har erfaring fra oppdrag innen Barne- og ungdomspsykiatri og fra Flyktningkontor.





Les mer
Utgivelsesår ikke oppgitt i publikasjonen

Produktdetaljer

ISBN
9788230367100
Publisert
2025-01-31
Utgave
1. utgave
Utgiver
Skjetne barn og ungdom
Vekt
280 gr
Høyde
250 mm
Bredde
175 mm
Dybde
7 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
99
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter