«[Boka] gir den utøvende pedagog mange ord med på veien til å beskrive hva estetisk praksis er og kan være [...] hele tiden illustrert med eksempler fra barnehagenes levde liv».
- Bjarne Tolboe Christiansen, styrer og pedagog, Frydenlunds bogklub
Børn er naturligt æstetisk tilstede i verden, og deres sanseerfaringer danner grundlag for al deres læring, mener pædagog Alice Kjær, der står bag ny bog om æstetik i dagtilbud.
- Trine Vinther Larsen, Fagbladet Børn og unge
«Dette er en bok som det er veldig bruk for i den pedagogiske verden. Den vil kunne hjelpe praksisfeltet med å støtte barna i å uttrykke seg gjennom mange forskjellige utrykksformer».
- Ulla Liberg, forfatter og høgskolelektor i pedagogikk, Frydenlunds bogklub
- skape fellesskap og relasjoner
- være seg selv og bli seg selv
- oppleve fordypning alene og i fellesskap
- oppleve nærvær, trygghet, sorg, glede og frykt
Barnehagen har økt oppmerksomhet på små barns læring og på hvordan de lærer best og mest effektivt. Dette perspektivet på læring innebærer en risiko for at de profesjonelle voksne blir tvunget til å legge mer vekt på den læringen som kan måles og testes. Det er ikke nødvendigvis den måten barn lærer best på og det er ikke læring ut fra barnets perspektiv eller danning som er i sentrum.
Barnets estetisk sanselig tilnærming til verden rommer nesten uendelige ressurser til å lære og oppdage verden. Disse estetiske praksiser er det viktig å fremme fra barna er helt små.
Barn og estetisk praksis er basert på barns forskjellige uttrykk og væremåter i lek og aktiviteter i barnehagen. Alice Kjær knytter teori og praksis sammen ved hjelp av en mengde eksempler fra barns hverdagsliv og pedagogisk praksis. Boka er rikt illustrert med forfatterens egne bilder.