I de siste tiårene har normalisering og integrering vært sentrale elementer i politikken overfor funksjonshemmete. Det har ført til reformer innen både utdannings- og omsorgssektoren - en snakker om "en skole for alle" og "et samfunn for alle". Spesialskoler er avviklet og institusjoner er lagt ned, men kan den vanlige skolen imøtekomme alles krav? Vil en ikke i stedet se tilkortkomming og sosial isolasjon? Boka belyser disse spørsmålene, i første rekke knyttet til psykisk utviklingshemmete. Fokus er rettet mot integrering i skolen. Artiklene er skrevet av fagfolk fra Norge, Danmark og Sverige.
Les mer
Normalisering og integrering har vært sentrale elementer i politikken overfor funksjonshemmede. Dette har ført til reformer innen både utdannings- og omsorgssektoren; spesialskoler er avviklet og institusjoner er lagt ned. Artiklene i denne boka stiller kritiske spørsmål til om denne utviklingen imøtekommer de funskjonshemmedes krav, med spesiell vekt på de psykisk utviklingshemmede. Fokus er rettet mot integrering i skolen, men artiklene tar også opp spørsmål rundt boform, aktiviteter osv. Boka er skrevet av fagfolk fra Norge, Danmark og Sverige. Har litteraturlister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788200427124
Publisert
1997
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
291 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
197

Redaktør