Representerer skolens utdanning et samfunnsproblem? Tilstanden i norsk skole viser at det kan være grunn til å spørre om dette. I dag integreres alle elever i fellesskolen, men ikke alltid i gode skolefaglige læreprosesser. Resultatet er blant annet frafall og manglende kompetanseoppnåelse for elever i den videregående opplæringen. Å integrere alle elever i gode skolefaglige læreprosesser er fellesskolens eksistensberettigelse, sier Erling Lars Dale. Hvis ikke skolens praksis er funksjonell i en samfunnsmessig kontekst, er det ikke nok å fokusere på undervisningspraksisen, da må det etableres et nytt og felles kvalitetsansvar i hele utdanningssystemet. Det har alltid vært svake elever i skolen, men det har ikke blitt opplevd som et samfunnsproblem tidligere. Før forsvant svake elever tidlig ut av skolen og fikk seg ufaglært arbeid. I dag har alle elever rett til 13 års utdanning; de burde derfor ha rett til å bli undervist på en slik måte at de får et godt utbytte av skolegangen.
Les mer
I denne boka spør forfatteren om skolens utdanning representerer et samfunnsproblem. Han mener tilstanden i norsk skole viser at det er grunn til å stille dette spørsmålet. Alle elever i fellesskolen inkluderes, men de integreres ikke alltid i gode skolefaglige læreprosesser hevder forfatteren. Blant temaene som berøres er kvalitetsansvar i utdanningssystemet, elevvurdering, og Kunnskapsløftets læreplanverk. Har litteraturliste
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202283629
Publisert
2008-09-16
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
648 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
347

Forfatter