Spesialpedagogikkens bivirkning er ofte denne: Det avvikende blir så framhevet at man ikke lenger ser barn og unges ressurser. Dilemmaet med en bok som denne blir at man beskriver det elevene ikke kan: de blir identifisert via sine funksjonshemninger. At man må arbeide med deres svakheter, er åpenbart, men man må ikke la svakhetene skygge for potensialet. En dyktig spesialpedagog skal kunne balansere mellom spesialisering og alminneliggjøring. Forfatterne er noen av landets beste fagfolk på sine respektive områder, og kapitlene er utformet etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak. I denne nye utgaven er det lagt vekt på å presentere problemer og tiltak som er spesielt aktuelle i henholdsvis barnehage, grunnskole og videregående skole. Boka er skrevet for studenter i førskolelærer-, lærer- og spesialpedagogisk utdanning.
Les mer
En god spesialpedagog må i møte med eleven kunne balansere mellom alminneliggjøring og spesialist-perspektivet. Det kreves kunnskaper om funksjonshemningen for å vite når det er til hjelp å stille normale forventninger. Denne boka gir grunnleggende kunnskaper om ulike typer funksjonshemninger. Kapitlene er skrevet av noen av landets beste fagfolk på sine områder, og de er utformet etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak. Boka er beregnet på lærerstudenter og spesialpedagogikk, 1. avd.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788200128250
Publisert
1999
Utgave
4. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
915 gr
Høyde
245 mm
Bredde
174 mm
Dybde
24 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
411