Boka tar opp hvilken relevans mesterlære har i dagens pedagogiske sammenhenger. Skandinaviske forfattere belyser ulike former for mesterlære ved eksempler fra vidt forskjellige områder som skredder- og smiefag, musikk, idrett og medisin, salg og forskning. Antropologen Jean Leave og filosofen Hubert Dreyfus belyser læringsformen teoretisk. Mesterlære står for et paradigmeskifte, et endret syn når det gjelder læringsteori. Implisitt handler dette om kritikk av vårt utdanningssystem, dvs all institusjonalisert utdanning. Boka passer spesielt for profesjonsutdanningene og de som arbeider med planlegging og innovasjon i utdanningssystemet.
Les mer
I mesterlære finner læringen sted i den situasjon hvor læringen skal benyttes. Dette motvirker det praksissjokket som i dag kan prege overgangen fra utdanning til arbeid. Forfatterene tar utgangspunkt i den tradisjonelle formen for mesterlære og drøfter dens relevans i en moderne pedagogisk sammenheng. Har litteraturliste, ordforklaringer, navne- og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788241710117
Publisert
1999
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Ad Notam Gyldendal
Vekt
451 gr
Høyde
240 mm
Bredde
164 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
248

Oversetter