Barn og unges tilhørighet til et fellesskap på skolen er de voksnes ansvar, og målet med denne boka er å gi inspirasjon og nye ideer til forebygging av mobbing i et fellesskapsperspektiv. Boka presenterer en forståelse av mobbing som sosiale prosesser på avveie, forårsaket av barn og unges eksistensielle behov for å høre til og frykt for å bli utestengt fra fellesskapet. En slik forståelse krever nye tiltak og strategier for å forebygge mobbing gjennom å bidra til at alle elever opplever at de er en del av fellesskapet i skolen. Gjennom begrepet fellesskapende didaktikk retter boka oppmerksomheten mot skolens kjernevirksomhet - undervisningen - og hvordan denne kan skape fellesskap mellom elever og forebygge mobbing. Praktiske erfaringer og refleksjoner fra lærere, ledere og skoleeiere viser hva mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv kan være, og hvordan det kan utøves. Bokas hovedbudskap er at det er mulig å tenke nytt i arbeidet mot mobbing.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788244623377
Publisert
2021-11-03
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Kommuneforlaget
Vekt
444 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
205