Samfunnet er i endring – det uforutsette setter sine spor; kriser, trusler, etterretning, pandemier, krig, ideologikonflikter, teknologisk utvikling, målstyring, økonomiske forskjeller og miljø- og bærekraftutfordringer kan være noen eksempler som skaper et press på menneskenes verdi, læring, demokrati og danningssyn – som også er grunnstrukturer i pedagogisk praksis og teori.

Det skaper også et press på oppvekst- og utdanningsinstitusjonenes verdisyn, ledelse, pedagogiske løsninger og kommunikasjon, alt relatert til samhandling som fenomen – og som kan utfordre tradisjonelle kriterier for god samhandling som grunnlag for læring og dannelse. Presset forplanter seg til de vitenskapelige profesjonene, deriblant på pedagogisk praksis og teori, men med hvilke konsekvenser, og på hvilken måte skjer dette?

Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori undersøker disse spørsmålene med 35 dybdestudier, utført av 40 fremtredende forskere, ved til sammen 15 institusjoner i Norge, UK og USA.

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202859060
Publisert
2024-11-20
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm forskning
Vekt
1140 gr
Høyde
241 mm
Bredde
169 mm
Dybde
34 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
611
Sjanger
Faglitteratur