I denne artikkelsamlingen drøftes en rekke av de spørsmålene som vil oppta spesialpedagogisk praksis og forskning i åra framover. Bokens første del trekker opp de overordnede perspektivene i forhold til ideologi, samfunn og framtidige forsknings- og utviklingsbehov. I del to drøftes begrepene normalisering, integrering og desentralisering. Bokens siste del drøfter en del av de problemene en står ovenfor i dag for å kunne realisere intensjonene med norsk spesialpedagogikk. No er endeleg tilhøva lagde til rette for at alle elevar skal få utdanning i sitt "eigentlege" heimemiljø, der dei og familiane deira er busette. Noreg har i lang tid vore eit føregangsland når det gjeld reformer for menneske med spesielle behov, men det har skjedd utan at ein har følgt opp tilsvarande med fagleg utvikling og kunnskapsproduksjon. Målet med denne boka er å synleggjere og drøfte utfordingar spesialundervisninga står overfor som eit resultat av gjentekne reformer og endringar gjennom lang tid.
Les mer
I denne artikkelsamlingen drøftes en rekke av de spørsmålene som vil oppta spesialpedagogisk praksis og forskning i åra framover. Bokas første del trekker opp de overordnede perspektivene i forhold til ideologi, samfunn og framtidige forsknings- og utviklingsbehov. I del to drøftes begrepene normalisering, integrering og desentralisering. Bokas siste del drøfter en del av de problemene en står overfor i dag for å kunne realisere intensjonene med norsk spesialpedagogikk. Målgrupper: Spesialpedagoger, lærere og studenter innen disse utdanningene. Har litteraturlister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788200227069
Publisert
1995
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
355 gr
Høyde
216 mm
Bredde
145 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
243

Redaktør