Innledning Metode Forskningsprosessen Steg for steg som kasusstudie Datainnsamling Utvikling av kategorier Beskrivelse av konteksten Steg for steg som verktøy i skolens sosiale læreplan Utvikling av .vi-følelse. Den fysiske arenaen og klassen som kontekst Verktøy Medierende handlinger med verktøy Egenskaper ved medierende handling Avslutning Språket som verktøy Høyere mentale funksjoner Fra språk til tanke Illustrasjoner: indre tale Ikke-verbal kommunikasjon Diskusjon Transformasjon Det moralske bakteppet: Transformasjon av opplæringsmateriellet Fagdidaktisk kunnskap: Transformasjon av Gretes fagkunnskap Det pedagogiske resonnementet Diskusjon Stillasbygging Den nærmeste utviklingssone Stillasbygging Illustrasjoner Diskusjon Avsluttende kommentarer Hensikten med Skriftserien Klasseromsforskning er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.
Les mer
Boken er en kasusstudie av en lærer og hennes klasse, som har jobbet med undervisningsopplegget Steg for steg i flere år. Fokus er på hvordan læreren får opplegget til å fungere, hvilke prosesser hun går igjennom og hvilke verktøy hun tar i bruk. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251918206
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
109