Når mediehusenes inntekter fra reklame og abonnementsalg nå har minket, har vi fått en fornyet debatt om alternativ finansiering av journalistikk, og det har oppstått et akutt behov for nye finansieringsmåter. I Norge er det åpnet for ekstern finansiering av nyhets- og aktualitetsjournalistikk, mens det tidligere ble ansett for å være uforenlig med god presseetikk å sponse dette. Denne endringen gir nye muligheter, men også etiske utfordringer.Et grunnleggende premiss i boken Gavejournalistikk er at presseetiske prinsipper må gjelde for all journalistikk, også når det gjelder ekstern finansiering. Boken diskuterer hvordan journalistisk integritet kan ivaretas og beskyttes, enten journalistikken er støttet av en nonprofit-stiftelse eller av en kommersiell bedrift, har fått pressestøtte fra staten, eller er finansiert av gaver og donasjoner fra private givere.Boken er rettet mot presse, akademia og politikere, og mot alle som søker et konstruktivt innspill i debatten om ekstern finansiering av journalistikk. Ved hjelp av konkrete eksempler bidrar boken til å klargjøre begrepene i denne debatten.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788775720354
Publisert
2025-10-17
Utgave
1. utgave
Utgiver
Samfundslitteratur
Vekt
572 gr
Høyde
242 mm
Bredde
175 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
261
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter