Boken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og
hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være.
Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning
og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i
første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og
samspillet mellom læreren og elevene hennes. For det er ingen
selvfølge at undervisningssituasjoner er så positive som denne. Så
hva er det egentlig som skjer i samtalen? Det er dette boken søker å
finne svar på. Med sosiokulturell teori som overordnet rammeverk blir
samtalen mellom læreren og elevene analysert ved hjelp av ulike
teoretiske begreper. Analysen bidrar blant annet til å synliggjøre
verbale og nonverbale virkemidler en lærer kan benytte i arbeidet med
å utvikle gode relasjoner til elevene sine. Det å ha en positiv
relasjon er viktig for både elever og lærere. Boken henvender seg
dermed til lærerstudenter samt studenter i pedagogikk og
spesialpedagogikk ved universitet og høyskoler. Den henvender seg
også til pedagogisk-psykologisk rådgivere, lærere og andre som er
opptatt av å få mer kunnskap om den relasjonelle dimensjonen i
undervisning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205570788
Publisert
2022
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter