Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling i
videregående opplæring i norsk kontekst. Denne boken tilbyr et
kunnskapsgrunnlag for hvordan lærere og skoleledere kan arbeide i
profesjonelle læringsfellesskap for å utvikle undervisnings- og
vurderingspraksis. Med utgangspunkt i forsknings- og
utviklingsprosjektet Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering
(SKUV) presenterer den teoretiske modeller og praktiske verktøy for
skoleutvikling. De ulike kapitlene viser hvordan lærere og ledere kan
anvende sin faglige kompetanse når de utforsker praksis i fellesskap.
Ett kapittel gir en innføring i skolebasert videreutdanning som en
modell for skoleutvikling og undersøker hva det innebærer å
utforske praksis. Et annet kapittel drøfter forholdet mellom formativ
vurdering, bruk av elevresultater og vurdering for læring og viser
eksempler på hvordan lærere arbeider med bruk av elevdata for å
tilpasse undervisning. Andre kapitler presenterer eksempler på
hvordan lærere kan samarbeide for å utforske egen praksis, integrere
autentisk vurdering og involvere bedrifter i vurdering i yrkesfag.
Samlet bidrar kapitlene med kunnskap og motivasjon til å arbeide
videre med å undersøke og videreutvikle praksis i skolen. Bokens
redaktører har vært Lise Vikan Sandvik og Henning Fjørtoft. Anne
Berit Emstad, Pia Skog Hagerup, Ellen Juvik, Bård Knutsen, Alex
Strømme, Bodil Svendsen og Sissel Utgaard, samt bokens redaktører,
er bidragsytere til kapitlene. Lise Vikan Sandvik er professor ved
NTNU, og hennes spesialfelt er skoleutvikling, vurdering, partnerskap
i lærerutdanningen og fremmedspråkdidaktikk. Hun leder et aktivt
forskningsmiljø innen vurdering og skoleutvikling og har gitt ut
bøker og artikler både nasjonalt og internasjonalt, blant annet
Vurderingskompetanse i skolen (2016). Henning Fjørtoft er professor i
norsk fagdidaktikk ved NTNU. Han arbeider med vurdering, lesing og
skriving i skolen så vel som med skoleutvikling. Han har publisert
flere bøker, blant annet Norskdidaktikk (2014) og Effektiv
planlegging og vurdering (2. utg., 2015).
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245056921
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok