Baksidetekst: Hovedmålet med å være student er ikke å bestå
eksamen eller få gode karakterer, men å bli en fagperson i et
fagfellesskap. Dette perspektivet bør styre alt studenter gjør i
studietiden – fra litteratursøk og akademisk skriving til
gruppearbeid og stressmestring. De fleste bøker om «studieteknikk»
fokuserer på å memorere korrekte svar før eksamensdagen. Denne
boken tilbyr i stedet verktøy og øvelser studenter kan bruke for å
utvikle ferdighetene de trenger, ikke bare i studiene, men også i
fremtidens arbeidsliv: emosjonell intelligens, kreativitet,
forestillingsevne, kognitiv fleksibilitet, samarbeidsevne og ikke
minst evnen til å lære seg stadig nye ferdigheter.
Forfatteromtale: Stefan Fisher-Høyrem elsker å lære nye ting, og
å støtte studenter, stipendiater og kolleger som skal skrive
tekster. Han har doktorgrad i historie og jobber som
førstebibliotekar ved Universitetet i Agder. Framside: «I en
verden som endrer seg raskt, er det svært verdifullt å trene evnen
til å forstå sammenhenger og lære seg nye ferdigheter. Denne boken
inviterer til dette arbeidet og er et godt hjelpemiddel.» IDAR
KREUTZER, DIREKTØR, NHO «Skrevet slik at selv jeg som hater
studietips og alt som smaker av ‘hjelpsom’ litteratur synes dette
er interessant og nyttig.» RAGNHILD I.H. JORDAHL, PHD «En bok jeg
unner alle studenter ved alle læresteder i Norge.» CAMILLA HOLM
SOELSETH, STIPENDIAT Bakside: «Boken avdekker den tause kunnskapen om
hvordan man bør studere for å bli en del av fagfellesskapet. Den har
mange tips til å øve opp studieferdigheter, inkludert
stressmestring.» GRETHE MOEN JOHANSEN, STUDIEVERKSTEDET OSLOMET
«Boken går langt utover rammene for en vanlig guide til
studieteknikk. De praktiske og filosofiske momentene man finner her er
aktuelle fra første semester og til masteroppgaven.» ARE BØE
PEDERSEN, FØRSTEAMANUENSIS «Hovedmålgruppen er ferske studenter,
men boken er minst like aktuell for alle oss andre som arbeider med
akademisk skriving.» BODIL MOSS, FØRSTEBIBLIOTEKAR
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245055474
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vigmostad & Bjørke AS
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok
Forfatter