Denne boken gir en bred introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. Den er skrevet spesielt for studenter og forskere, men kan også være nyttig for andre som skal gjennomføre undersøkelser, prosjekter eller utredninger. Boken dekker både kvalitative og kvantitative forskningsdesign. Forfatterne fremhever at det er formål og problemstilling som avgjør hvilken fremgangsmåte som bør benyttes når undersøkelser skal gjennomføres.
Boken redegjør for de valg som kan gjøres i forskningsprosessen, og hvordan en undersøkelse kan designes fra idé til rapportering. Det er mange praktiske råd og mange eksempler.
I denne syvende utgaven er det gjort flere viktige endringer. Kapitlene om kvalitative metoder er utvidet med nye og aktuelle eksempler, vi presenterer flere digitale alternativer, og vi diskuterer også hvordan kunstig intelligens kan brukes i forskningsprosessen. Kapitlene om kvantitativ metode er revidert og oppdatert med nye data og eksempler. I tillegg gir boken en fyldigere presentasjon av kvantitative forskningsdesign enn tidligere.
Boken redegjør for de valg som kan gjøres i forskningsprosessen, og hvordan en undersøkelse kan designes fra idé til rapportering. Det er mange praktiske råd og mange eksempler.
I denne syvende utgaven er det gjort flere viktige endringer. Kapitlene om kvalitative metoder er utvidet med nye og aktuelle eksempler, vi presenterer flere digitale alternativer, og vi diskuterer også hvordan kunstig intelligens kan brukes i forskningsprosessen. Kapitlene om kvantitativ metode er revidert og oppdatert med nye data og eksempler. I tillegg gir boken en fyldigere presentasjon av kvantitative forskningsdesign enn tidligere.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788279354109
Publisert
2025
Utgave
7. utgave
Utgiver
Vendor
Abstrakt
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur