Hva skjer med norskfaget når læreren og elevene tar utgangspunkt i
tidløse tema, og ikke i kulturhistoriske perioder? Hvilken virkning
gir det å jobbe med temaet tro og tvil istedenfor barokken, eller å
utforske renessansen gjennom temaet menneske og maskin? Denne boka gir
inspirasjon til hvordan læreren kan bruke allmenngyldige tema som
tilnærming til all norskundervisning. Ei tematisk tilnærming legger
godt til rette for at undervisninga ivaretar sentrale prinsipp i LK20.
Viktige mål er dybdelæring og kritisk refleksjon, og elevene skal
oppleve undervisninga som relevant. Gjennom arbeid med tema som
oppleves viktige, motiveres elevene til å gå i dybden når de
utforsker både eldre og nyere tekster. Dette kan gjøres uten at
grunnleggende norskfaglige komponent får mindre oppmerksomhet. Med ei
tematisk organisering blir også tverrfaglige temaer integrert som en
organisk del av faget. Temainnganger til norskfaget gir ei praksisnær
og systematisk innføring i hvordan klassen kan jobbe tematisk i alle
faser av undervisninga. Boka inneholder grundige metodebeskrivelser
for utforskende muntlig og skriftlig dybdearbeid, og modellerer 30
tema med tilhørende oppgaver og tekstforslag. Temaene inkluderer
blant annet: • det frie mennesket • språk og makt • kritisk
tenkning • reise, flukt, migrasjon • det uhyggelige • de andre
• sorg og død • identitet • humor • utenforskap • språk,
demokrati og valgfrihet • ytringsfrihet og ytringsansvar Boka er ei
verktøykasse som kan brukes i klasserommet på ungdomsskolen og i
videregående, og den retter seg mot både lærerstudenter og lærere
i skolen. Vibeke Sæther er lektor i norsk ved Thora Storm vgs. i
Trondheim, med mastergrad i nordisk litteratur fra NTNU. Hun er
mangeårig sensor og har jobbet for Udir med utvikling av
kvalitetskriterier for læremidler i forbindelse med LK20. Anita
Melvold er lektor i norsk og religion og etikk ved Thora Storm vgs. i
Trondheim. Hun har en mastergrad i nordisk litteratur fra NTNU og har
undervist i norsk siden 2008.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245055276
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Annet
Format
Product format
Digital bok
Forfatter